022Lieknos Bitės labai džiaugiasi, kad jų draugų ratas pasipildė ir visai neseniai susipažinome su edukacine platforma mazujuekspertumokykla.lt. Šiame puslapyje jau spėjome atrasti labai gardžių ir sveikų receptukų, taip pat likome sužavėtos informacijos bei straipsnių gausa, kurie tikrai labai sudomins ne tik naujus tėvelius, bet auginančius net ir kažkelintą vaiką.

Prieš kelias dienas iš „Mažųjų ekspertų mokyklos“ sulaukėme ir labai gardžių siuntinukų bei „Užkandžiavimo mokyklos“ patarimų apie tai, kaip vaikus išmokyti sveikai užkandžiauti. Informacija labai naudinga ir verta dėmesio, todėl ja dalinamės ir su jumis, mielos mamytės.008„Mažųjų ekspertų mokykla“ kartu su vaikų prekės ženklu „Danonki“ ir „Mindshare Baltics“ apklausė tėvus trijose Baltijos šalyse, norėdami sužinoti, kokie yra ikimokyklinio amžiaus vaikų užkandžiavimo įpročiai. Paaiškėjo, kad retas vaikas Lietuvoje, Latvijoje ar Estijoje praleidžia dieną nesuvalgęs 1–3 užkandžių. Dažniausiai vaikai mielai valgo vaisius, pieno produktus (itin mėgstami – jogurtas ir varškė), sausainius  ir trapučius. „Mažųjų ekspertų mokyklos“ ambasadorius, vaikų  gastroenterologas doc. dr. Vaidotas Urbonas apie tyrimo rezultatus sako: „Vaikai turi užkandžiauti, dėl to nereikia jaudintis. Mažieji yra gerokai aktyvesni už suaugusiuosius, be to, valgo mažesnėmis porcijomis. Todėl normalu, kad trijų pagrindinių valgymų jiems neužtenka. Rekomenduojama vaikams valgyti 5–6 kartus per dieną, taigi tarp pagrindinių valgymų jie gali suvalgyti 1–3 užkandžius“. Gydytojas taip pat primena, kad pirmenybė turėtų būti teikiama sveikiems užkandžiams – daržovėms, viso grūdo košėms, vaisiams, rauginto pieno produktams ir pan. Mes, Lieknos Bitės, apsidžiaugėme, kad, su nedideliais nukrypimais, labai sėkmingai laikomės šių taisyklių.

Rinkinukuose, kuriuos gavome dovanų, radome jogurto „Danonki“, kuriame, kaip teigia gamintojas, sumažintas cukraus kiekis. Mūsų nuomone – tai labai svarbus žingsnis, nes vis daugiau tėvų šiais laikais vengia pridėtinio cukraus maisto produktuose, kuriuos perka savo vaikams. „Cukrus išties yra aktuali tema, apie kurią pastaruoju labai daug kalbama. Pavyzdžiui, Amerikos širdies asociacija rekomenduoja vaikams iki 2 metų cukraus (kalbama apie visas cukraus formas) nevartoti visai. Nuo dviejų metukų maksimali rekomenduojama norma yra 25 g, tai yra maždaug 6 arbatiniai šaukšteliai per dieną. Tad jei vaikas kartą per savaitę suvalgys šokoladuką, tikrai nieko nenutiks. Jeigu vaikas daug juda, sportuoja, jam gali prireikti skubiai papildyti energijos rezervą, tuomet mažas saldumynas gali suteikti greitos energijos bei pakelti nuotaiką“, – teigia doc. V. Urbonas. 012„Mažųjų ekspertų mokyklos“ ambasadorius taip pat akcentuoja, kad vaikų mityboje bene svarbiausias kriterijus – ĮVAIROVĖ. Jei tėvai savo beveik dvejų metų vaiką maitina kaip 7 mėnesių kūdikį, nors tai ir labai sveikos tyrės, mažylio mityba nebus subalansuota ir sveika. „Mitybos gairės nuolat kinta, tačiau pagrindus turėtų žinoti kiekvienas tėvas. Mitybos piramidę lengvai rasite ir internete. Pagrindinis principas – įvairovė. Daržovės, viso grūdo produktai, vaisiai, pieno produktai, mėsa, žuvis, kiaušiniai, riešutai, sėklos – vaikas turi valgyti visko po truputį. Nesu griežtų mitybos planų ir porcijų dydžių šalininkas: esu tikras, kad sveikas vaikas pats suvalgys, tiek, kiek nori ir nereikia jo versti suvalgyti daugiau. Šiais gausos laikais daug didesnė problema yra persivalgymas, o ne neprivalgymas. Žinoma, jei atrodo, kad vaikas yra per liesas ar per stambus, prastai auga, visada verta pasikonsultuoti su gydytoju“, – apie vaikų mityba pasakojo doc. dr. V. Urbonas.

Mūsų atveju, kai mamytės klausia patarimų, kaip vaikus apsaugoti nuo saldumynų, mes patariame taip: turėkite vieną dieną, kada vaikas turi privilegiją išsirinkti jam patikusį saldumyną ar gardumyną ir juo laisvai pasimėgauti. Pavyzdžiui, vienos mūsų keturmetis, išvydęs „Danonki“ varškytes, tik trynė rankomis ir džiaugėsi, kad šeštadienį jas mielai suvalgys. Net pats nurodė visą planą, kad skanėstą pagardins dribsniais, bananu ir uogytėmis. Tokie susitarimai su mažyliu mums leidžia išvengti pykčio priepuolių parduotuvėse ar namuose – jis žino, kad šeštadienį galės pasimėgauti norimu skanėstu, ir tos dienos kantriai laukia.017Na, o kalbant apie užkandžius, pasirodo, visgi pagrindinė taisyklė tokia: kuo užkandis paprastesnis, tuo jis sveikesnis. „Aš visiems rekomenduoju valgyti morkas – jos pigios, sveikos, skanios, jas graužti vaikai mėgsta. Žinoma, jei leisime vaikui rinktis: šokoladas ar morka, vaikas nepasirinks morkos. Tėvai diktuoja taisykles ir formuoja vaiko mitybos įpročius. Taip pat rekomenduoju valgyti viso grūdo košes. Tyrime minimos daržovės, vaisiai, jogurtas, varškė irgi yra geras pasirinkimas.  Tik geriau rinktis rauginto pieno produktus ir stebėti, kad vaikas nevalgytų daugiau nei pusės litro pieno produktų per dieną“, – pataria „Mažųjų ekspertų mokyklos“ ambasadorius.

Na, o mes savo skaitytojas mamytes kviečiame semtis idėjų iš Lieknų Bičių ir „Mažųjų ekspertų mokyklos“, nes abiejose puslapiuose rasite sveikų, lengvai pagaminamų bei vaikų tikrai mėgstamų receptų!